DLACZEGO LOGO TYLE KOSZTUJE?

„Logo tanio! Logo dla Twojej firmy za jedynie 40 złotych!” Takie ogłoszenia możemy znaleźć na Allegro, Olx,  czy grupach na Facebooku.

Jak to się ma do realnych kosztów projektowania logo przez profesjonalistów, zajmujących się projektowaniem graficznym?  I ile kosztuje dobre logo? Dlaczego niejednokrotnie te „parę kresek na białym tle” aż tyle kosztuje?

Jaka jest uczciwa cena za dobry projekt logo? Hmm, wymijająco można powiedzieć, że tyle, ile ktoś jest w stanie za nie zapłacić. Na przykład koszt znaku dla Polski, zaprojektowanego przez agencję prowadzoną przez cenionego projektanta Wally’ego Olinsa, to był koszt 220 tys. euro.  Niezła suma, prawda?

Chcąc podać tu jakąś konkretną kwotę – powiem, ze dobry projekt powinien kosztować średnio ok. 1,5- 3 tysięcy złotych.

To dużo, czy mało Twoim zdaniem? Z czego wynika taka kwota? Co składa się na proces projektowania logo?

CZYM TAK WŁAŚCIWIE JEST LOGO?

Logo nie sprzedaje,  ale identyfikuje. Stanowi graficzną reprezentację firmy. Logo to sygnet i logotyp (tekst występującego obok sygnetu). Logo to  twarz firmy, będzie jej głównym reprezentatywnym elementem. Logo powinno nieść pewien przekaz, kojarzyć się z branżą, w której działa dana firma oraz wyróżniać się na tle konkurencji. Jego stworzenie wymaga więc złożonego procesu myślowego, który często zajmuje więcej niż sam czas potrzebny na graficzne opracowanie znaku.

CO SIĘ SKŁADA NA WYCENĘ PROJEKTU LOGO?

Cena logo to koszt nie tylko samego projektu, ale całego procesu projektowego. Dobre logo nie wyskakuje z kapelusza.

Proces twórczy jest rozłożony na wiele dni. Pierwszy i najdłuższy z nich stanowi proces, który z reguły nie jest nawet przeprowadzany na komputerze. Nazywamy go researchem, wtedy zastanawiamy się, jakie wartości kierują daną firmą, jaka jest charaterystyka typowego odbiorcy, jaki nastrój powinien wywołać dany znak. Dopiero, kiedy mamy te dane, przychodzi czas na brainstorming. Na tym etapie rozważamy różne formy znaku graficznego, dobieramy typografię i przechodzimy do etapu projektowania logo w wersji cyfrowej. W czasie projektowania pamiętamy o tym, że logo będzie wystepować na różnych mediach i dbamy o to, by na każdym z nich prezentowało się dobrze. Osiągamy to, projektując logo  w wektorach, które zapewniają nieograniczoną skalowalność oraz opracowując różne wersje logo. Efektem końcowym jest responsywne logo, w paru wersjach rozmiarowych, przygotowanych do umieszczenia w dowolnym miejscu.

CZEGO NIE MA LOGO Z ALLEGRO, OLX?

Przede wszystkim brak w nich wizji wykorzystania na tle całej marki. Profesjonalnie zaprojektowane logo jest opracowywane z myślą o pewnym spójnym wizerunku całej firmy. Równolegle powinny powstawać zamysły na wykorzystanie logo na wizytówkach, papierach firmowych, teczkach itp.

Drugim, równie dużym problemem są braki techniczne. Tanie logo nie są przygotowywane w różnych profilach brawnych (problemy w druku), możemy zapomnieć też o aspekcie responsywności. Zdarzają się przypadki, że logo nie jest przygotowane w wektorach.

Trzecim aspektem jest specyfika przygotowywania projektu. Żeby taki biznes się opłacał, trzeba wypluwać projekty seryjnie. Nie ma tu miejca na głębszy proces myślowy – znaki często przygotowywane są na bazie pierwszego skojarzenia, posługując się modyfikowanymi gotowcami.

LOGO – KOSZT CZY INWESTYCJA?

Sukces firmy zależy między innymi do tego, w jaki sposób jest się ona w stanie zaprezentować i nie powinien być to element, na którym oszczędzamy. Powinniśmy potraktować to jakk inwestycję. Nie chcemy przecież, żeby ktoś zastanawiał się co przedstawia rozmazane logo na wizytówce albo co gorsza miał wrażenie, że widział bliźniacze logo u większej konkurencji w tej samej branży.

A logo? To jednorazowy koszt, który będzie pracował dla Twojej firmy przez lata. W tym świetle inwestycja w logo nie wydaje się już taka duża, nie sądzisz?

  • EN