O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ ORGANIZUJĄC KONKURS NA FACEBOOKU?

Facebook to dynamicznie rozwijający się portal społecznościowy. Statystyki z sierpnia 2016 mówią, że w Polsce konto na portalu, posiada już ponad 14 tysięcy użytkowników.

(źródło:infosocialmedia.pl)

Nic więc dziwnego, że marki prześcigają się w pomysłach jak dotrzeć do większej grupy odbiorców. Jednym z działań, które może pomóc nam w pozyskaniu fanów jest organizacja konkursu. Niestety, coraz więcej firm popełnia zasadniczy błąd organizując konkursy niezgodnie z polskim prawem i regulaminem Facebooka. Zatem jak zorganizować konkurs na fanpage’u by uniknąć przykrych konsekwencji?

Prosty regulamin

Podstawą każdego konkursu musi być regulamin. Przy konkursach z prostą formułą, wystarczy że w poście konkursowym zawrzemy krótki regulamin organizacji konkursu. Zasady powinny być proste i jak najbardziej zrozumiałe dla użytkownika – pamiętajmy, nikt nie lubi czytać regulaminów na 10 stron. Regulamin powinien uwzględniać zapis, o zwolnieniu z odpowiedzialności Facebooka i o tym, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana. W regulaminie powinna także znaleźć się informacja kto jest organizatorem konkursu. Przy konkursach organizowanych przez bardzo duże marki, które stosują dużo bardziej rozbudowany regulamin, przy poście konkursowym powinien znaleźć się odnośnik do pełnej wersji regulaminu.

W regulaminie powinien znaleźć się także zapis który jasno określi w jaki sposób będą wykorzystane dane użytkownika konkursu i w jakim celu, oraz zapis o wykorzystaniu wizerunku. Akceptując regulamin, uczestnik konkursu jednocześnie wyraża zgodę na udostępnienie swoich danych i wizerunku w celach konkursowych.

Nielegalne praktyki

Regulamin serwisu Facebook jasno określa czego nie możemy robić w ramach konkursu. Częstą praktyką jest, że jednym z warunków wzięcia udziału w konkursie jest udostępnienie posta konkursowego, zaproszenie znajomych do polubienia strony lub ich otagowanie w komentarzach. Takie działania są niezgodne z regulaminem Facebooka i mogą skończyć się w najlepszym wariancie zablokowaniem czasowym naszego fanpage’a, lub nawet usunięciem go na stałe. Przy stronach z dużą liczbą fanów jest to ogromna strata, zwłaszcza jeśli opłacaliśmy reklamy i kampanie dużymi kwotami pieniędzy – odbudowanie na nowo strony w wielu przypadkach nie będzie już możliwe, lub zajmie nam bardzo dużo czasu i wygeneruje kolejne koszty.

Kiedy konkurs staje się loterią

Ile razy spotkaliście się z konkursami w których zwycięzca wyłoniony został w drodze losowania? Pewnie wiele razy. Nie każdy jednak wie, że konkurs w którym przeprowadzone zostaje losowanie, podlega ustawie hazardowej „Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku.” (Ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw).

Aby legalnie przeprowadzić losowanie należy złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej, a gdy nasz wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, wpłacić 10% wartości puli nagród brutto, aby otrzymać zezwolenie. Nad loterią nadzór musi sprawować osoba ze Świadectwem Ministra Finansów. Jeśli nasz konkurs nosi znamiona loterii i nie zostanie zgłoszony do odpowiednich organów, popełniamy przestępstwo skarbowe, które może narazić na wysokie kary zarówno nas jak i uczestników konkursu.

Nie ryzykuj, bez potrzeby

Niby każdy wie, że naginanie regulaminu może skończyć się źle, ale liczy na to, że w gąszczu innych facebookowych konkursów akurat jego zostanie niezauważony. Często fanpage jest jednym z głównych kanałów kontaktu z naszymi odbiorca. Czy zatem warto odcinać sobie drogę do sprawnej komunikacji, przez jeden źle przeprowadzony konkurs?

  • EN